Anna i Japan

Dag 8 (12/7-2012) Kl.19:45 – Trampade på en kackerlacka idag. En LEVANDE kackerlacka men mina bara fötter. Förstod först inte vad det var som knaka till under mig och kollade, och där låg en splashad kackerlacka nästan lika stor som min stortpå. Fan borde verkligen börja använda strumpor här. Men det är så varmt! Men det är nog värt att dö i värmen med strumpor på än att behöva få kackerlackeslem på foten igen. Det var USCH! Avskyr att bo på landet i Osaka. Vill in till stan! Få leva lite och inte ha stora kackerlackor runt mig. Såg ett djur igår som jag inte visste om det var en fågel eller en insekt. Det är SÅ illa här ute på landsbygden! Upptäckte idag att vi t.o.m. bor så långt ute att vi inte ens är med på kartan jag har över Osaka. AOCH! Värst idag var ändå att jag såg en japansk hipster på tåget, hon hade verkligen bågar utan glas och hela grejen. AAHH they’re everywhere!!! Det blev bättre igår på kvällen. De försökte ha en konversation med mig vilket självklart uppskattas. Sen att min nya värdfamiljsmamma tappar humöret lätt och bråkar på min nya värdfamiljspappa är lite jobbigt förstås. Hon gör det inte framför mig, men det är pappersväggar (alltså bokstavligt pappersväggar) så hör allt även om de är två rum ifrån. Sov lite halvdåligt i natt också, det har blåst som satan och deras ytterdörrar verkar sitta löst eller något för de har slagits mot varandra hela natten, gör det nu också, låter som om någon står utanför och bankar. Men var en lugn dag så gjorde inte så mycket att jag fick dålig sömn. Idag var första dagen där ”Rest day”-på schemat faktiskt betydde vilodag och inte att bara följa med dem på ärendet från 10:00-19:00. Följde i morse med mamman till en skola för att hon skulle lära ut eleverna en japansk ”bon-festival dans” kalla dem det, vad de nu innebär. Så hon och hennes dansgrupp av pensionärer lärde eleverna några steg. Trodde jag skulle få kolla på bara men nepp de ville att jag skulle vara med, de ville t.o.m. att jag skulle hjälpa till att lära ut, men jag kunde inte stegen så jag vägra. Så det var kul….första gången. Sen kom en till klass som vi skulle lära ut samma steg till, och sen ytterligare en till klass. Så det var ganska uttjatat. Men efter tre dansklasser tog det slut. Wohoo! Så fick gå hem och vila. Japanska skolor ser för övrigt ut PRECIS som i spel, animer och filmer. Fast det var något med den här skolan som gjorde att det skulle inte förvåna mig om en Grudge-brud kom krälande från taket plötsligt, stället såg lite läskigt ut av nån anledning. Och alla måste bära sandaler, ni vet såna där tjejsandaler med remmar. Verkligen alla måste bära dem, så det var lite gulligt att se killar i små sandaler. Och jag upptäckte också att japanska barn inte alls öe så där läskigt väluppfostrade som jag alltid trott. Hemma är de tysta och snälla, men i skolan med andra barn är de som vilka barn som helst. Det var exempelvis två pojkar som slogs på skoj under dansen, läraren försökte avbryta men de ville inte sluta förrän någon vann. Så det var lite skönt att se att barn faktiskt får vara barn i Japan, och inte bara tysta små uppfostrade troféer. Efter att vi vilat några timmar sa mamman att vi skulle iväg och shoppa. Jag börjar gilla den här familjen mer för de försöker verkligen förklara för mig vad dagsplanerna är varje dag. Shoppa trodde jag innebar att vi bara skulle köpa mat så följde med, och plötsligt satt vi på ett tåg fastän mataffären bara ligger 50m från där vi bor. Så började få upp mina förhoppningar om att idag kanske var dagen då jag kunde få köpa några vettiga presenter till folk där hemma. Och jag hade rätt! Vi gick och shoppa! Fast fick inte köpa precis vad jag ville och vettiga presenter blev det inte, köpte en frotétrasa åt mamma som är formad som en kanin och är skitgullig. Förvänta er inga storheter av presenter från mig ni som vet att ni ska få. Om en trasa är riktigt gullig så är det också det ni kommer få. Fick förresten inte prova kläderna jag ville köpa eller nåt heller, vet inte varför men expediten lät mig inte prova nåt jag plockat fram. Konstigt. Hoppas det inte är så i alla affärer. Ska kanske få shoppa mer på lördag. Fråga dem precis om jag får träffa en kompis från Sverige i Namba Station. Hon bor i Tokyo men hon gick frivilligt med på att komma till Osaka utan att jag behövde tjata. AAAW har verkligen de bästa vännerna! Så gav dem precis en lapp jag har skrivit på japanska där jag frågar om jag får åka till Namba och träffa henne, ville inte att de ska kunna ignorera mina frågor igen. De sa JA! YAAAY!! Fast mamman vill följa med, eller hon vill egentligen inte men pappan sa att hon måste. Så kommer bli liiite awkward med henne där. Men kommer i alla fall få ha någon att prata med äntligen! YAY! Längtar tills lördag! Det här är min fina lapp jag skrev till dem. Är troligtvis minst 100 stavfel men lyckades i alla fall få fram vad jag ville till min värdfamilj. Wohoo! Provade idag också kinesisk hämtmat från Japan. Det var gott, ingen skillnad från Sveriges dock. Och jag hörde ett gäng killar på tåget som kommit in i målbrottet prata japanska. Det var rätt kul att höra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0