Anna i Japan!

Dag 17 (21/7-2012)
Igår började mitt läger. Yay! Fast min engelska har blivit helt förstörd av att prata engrish (alltså japansk engelska) i två veckor nu, är skitdålig på vanlig engelska nu >.< Jaja inget att göra åt, jag är inte den enda som har problem med det här misstänker jag. Dagen började i alla fall bra. Träffade massa kul folk och en av ledarna som jobbar här, som är i min ålder ungefär, frågade om det finns något jag och mina 4 rumskompisar ville ha hjälp med innan vi skulle till vårt rum för första gången. Och vi sa på skoj ”ja våra väskor”, och han tog alla våra väskor, vilket är 10 väskor eftersom vi alla tagit med två väskor var, och bar upp det till vårt rum undertiden vi tog hissen. Hihi. Då kände vi oss lite som prinsessor. Fast det var lite synd om honom när han insåg att vårt rum låg nästan längst bort. Det var väldigt tungt att bära.

 
Senare bjöds vi på mat och fick en presentation av vilka alla är. Och vi fick t.o.m. en modeshow om Japan mode…. Eller vad man nu ska kalla det.
 
 
¨Vi fick också pröva på att göra origami, förstås eftersom det är Japan, och jag upptäckte att jag har ingen konstnärlig känsla alls. Efter origamin skulle några av oss presentera vårt land, jag var först och bjöd på lite svenskt godis. Bjöd på Djungelvrål, vilket är saltlakrits och var inte så populärt, marabou, vilket var lite mer populärt, och polkagris, vilket var delade åsikter om. Saltlakritsen fastnade dock i folks tänder. Var jätte gulligt att se en av våra ledare försöka få bort en bit från sina tänder.

Efter det hängde vi i sofforna på hotellet vi bor på. Det var lite mys och det var en väldigt bra stämning för alla vill verkligen bara lära känna varandra och ha kul tillsammans. Och vi lär oss hur mycket som helst om varandras kulturer. Visste t.ex. att Asien har ett hårdare skolsystem, men inte SÅ hårt. Pratade nämligen med en tjej från Hong Kong idag som går i gymnasiet i sitt hemland och hon pluggar konstant, och om hon inte får ett A berättade hon att hon gråter, och föräldrarna skäms över henne. Jag och en tjej från Finland lyckades nästan döda henne idag när vi berättade om vårt skolsystem. Vi berättade under lunchen om hur slappt det egentligen är och att vi har runt 2 uppsatser per vecka, och tjejen från Hong Kong kvävdes nästan av det hon åt för att hon blev så chockad. I Hong Kong har man nämligen 6-7 uppsatser per vecka, och sen prov, tävlingar och andra skoluppgifter. Tror aldrig jag kommer vilja att mina barn ska plugga i Asien. De måste ju få ha ett liv!
Har hur kul som helst på det här lägret, enda problemet är att vi inte får gå någonstans ensamma. Så idag när vi hade ledigt i 2h, så fick vi bara sitta i sofforna i lobbyn och vänta på att lunchen skulle börja. Vi hittade på grejer att göra ändå, spelade kort och killarna ”råkade” hela tiden byta TV-kanal till en kanal som visade japansk mjukporr. Resten av dagen har vi typ bara suttit på en buss känns det som. Åkte nämligen idag från Osaka till Hiroshima. Har inte fått se någon större del av Hiroshima än eftersom vi inte får gå någonstans själva, men imorgon ska vi åka runt till massa platser här. De tre amerikanerna i mitt läger är lite rädda för hur de kommer bemötas här. Så kommer nog bli en intressant dag imorgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0