Anna i Japan

Dag 10 (14/7-2012)

20:30 - HAHA har äntligen fotobevis på att japaner äter galet mycket!! Var på en sushirestaurang idag där man betalade per tallrik. Varje tallrik innehöll två sushibitar eller efterätter. Jag åt 4st sushitallrikar och en efterrätt, min tallrik är i mitten. Min värdfamiljsmamma åt 8st sushitallrikar, ingen efterrätt, och min värdfamiljspappa åt 13 sushitallrikar, och ingen efterätt!! Och så här mycket äter de VARJE måltid varje dag! Jag har helt och hållet gett upp och orkar inte äta längre tills jag nästan spricker, oavsett hur oartigt det är att jag inte äter upp. Varje gång man beställer nåt så får man in två tallrikar till fulla med ris, sallad, soppa eller andra tillbehör. När jag beställer nåt vill jag BARA ha det jag beställer. Men här måste man beställa en tredjedel av det man känner man orkar äta, vilket är svårt för de serverar inga små portioner av någonting. Förstår verkligen inte hur japaner kan vara så smala. Tror däremot min värdfamiljsmamma kanske tog lite illa upp av att jag inte åt upp middagen första dagen hos henne. Hon hade då lagat friterade scampi som låg tonvis på en tallrik, nudlar med sallad över på en annan, och ris på en tredje tallrik. Vanligtvis när någon har lagat något och jag vet att jag omöjligt kommer orka, för en vanlig människa orkar inte tre portioner mat under en måltid, så brukar jag äta upp det som de faktiskt lagat och inte bara tagit fram ut kylen. Men missbedömde och trodde att nudlarna med sallad över bara var en vanlig skål med sallad. Så åt upp allting förutom det. Vilket nu gjort att vi sen dess bara ätit hämtmat eller på restaurang. Skäms lite. Och med språkbarriären vet jag inte hur jag ska rätta till ett sådant misstag.

Idag åkte vi till Shiny Star-parken, vilket är en nöjespark/djurpark. Vi kom dit runt kl.9 och det var helt tomt. Man fick en lite spöklik känsla av det när man gick igenom en tom nöjespark och hörde inga andra ljud än musik från attraktionerna som spelades i bakgrunden. Lite folk kom däremot senare när delfinshowen började. Upptäckte att jag var äldsta sällskapet där. Alla andra hade tagit med sig sina barn mellan 3-4 år. Då kände man sig stor XD Delfinshowen var bra, lite kort bara och det gjorde lite ont i öronen att höra kvinnan som presenterade allting prata. Av någon anledning verkar det som om kvinnor här mellan 18-25 år pratar genom näsan. Det låter förjävligt men man vänjer sig konstigt nog med det väldigt snabbt.

En rolig detalj på en affisch de hade över delfinshow-huset i parken var att de fyllt den med massa Hello Kitty, och man märkte att de totalt strunta i vilka Hello Kitty de la dit eftersom Hitler-Kitty fanns med där o bakkgrunden. Only in Japan.

Solen tittade för första gången också fram en längre stund idag. Är ju slutet av regnperioden nu som varar vad jag förstått det mellan mitten av juni till mitten av juli. Önskar däremot det fortfarande var regnperiod för redan när solen inte är framme är det 30grader. Var inte så nice med så mycket värme som det var idag. Usch. Och brände axlarna också. Fast inte så farligt eftersom det inte gör ont, men min värdfamilj mobbade mig hela vägen till sushirestaurangen för att jag var röd. Det är underligt det där att de inte kan engelska, men så fort det kommer till att jag bränt mig så kan de helt plötsligt massa engelska ord på olika röda saker de kan kalla mig. Sneaky bastard. Sushirestaurangen var i alla fall kul att äta på, det var rullande band med sushi som man satt runt, med kockarna i mitten. Det var särskilt kul att se sushi bli gjord för japanerna gör det på ett väldigt intressant sätt. De tar en fiskbit, gör skitsmå handrörelser i den handen som fisken ligger i, och sen sätter ihop det med riset. Just de där små rörelserna med handen är roliga att se för det är inga rörelser jag tror jag skulle klara av att göra. Och det är så små och snabba att man knappt uppfattar dem först. Jag undrar om det går till på samma sätt i Sverige när man gör sushi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0