1:a Skoldagen!

 
Moshi! Moshi! Alla läsare, nu skriver flitiga Victoria igen!
 
Idag hade vi våran första skoldag i skolan, eller snarare inskrivningen med lite info m.m. Det började så att rektorn presenterade sig (med tolk bredvid sig,) sedan sa lärarna ett kort ord för att även presentera sig själva. Såklart talade de också endast på japanska, men den här gången tolkade inte tolken vad de sa så förstod knappt vad de egentligen pratade om. Hahaha.
 
Sedan skulle det bli muntligt och skriftligt prov för de som hade studerat japanska förut, så att de lättare skulle kunna dela in oss i rätt klassnivå. Eftersom att vi alla har studerat lite grann hade vi alla en varsin intervju, min gick ju sådär. Jag förstod ju 70% av allt min intervjuare sa, men jag kunde inte svara tillbaka. Dessutom så har jag glömt hela det japanska skriftsystemet så när hon förstod det så slängdes jag direkt in i nybörjargruppen utan att få göra ett skriftligt prov. Därefter togs jag in i ett klassrum där jag fick lite böcker av en lärare som försökte med teckenspråk förklara vilka sidor jag skulle öva på tills på måndag, då den riktiga skolstarten egentligen börjar. Långsamt började det komma in fler elever in i klassrummet och snart kom lyckligtvis tolken och förklarade resten utav det som läraren hade att säga. Sen kom Annas roomie in i rummet i följe med Amanda och Evelina, men Anna kom aldrig... Efter allt info så hittade vi henne. Hon hade fått slutgöra det skriftliga provet, vilket betyder att det måstes rättas innan hon kan indelas in i en grupp som hon får reda på måndag. Förhoppningsvis gjorde hon dåligt ifrån sig på provet så kan alla vi losers få vara i nybörjargruppen tillsammans. haha. ;)
 
Det var väldigt många svenskar som sökte in och snart så började vi snacka med två stycken killar som vi senare åt lunch med. Den ena killen har bott i Japan en längre period, men har aldrig ansträngt sig att lära  japanska. Han hade tidigare gått på en annan skola och studerat, men hamnade trots det i nybörjargruppen. Vilket tolken skrattade åt eftersom han kände honom sen tidigare. 
 
Tolken: But, you´re no beginner?
Svensken: Well you now, I suck! 
 
Efter lunchen gick vi och handlade lite på en billig affär nära Takadanobaba Station, för att sedan spridas åt olika håll och gå hem under den varma solen. Sen fick det bli en kall svalkande dusch för när väl solen skiner är det VARMT HÄR! 
 
 
Här kommer lite bilder ifrån idag: 
 
 
 
 
Idag var det soppbilsdag, då soppbilen ska komma och hämta upp soppor. Istället för att lägga allt sitt skräp i en grön sopptunna som vi gör i Svergie, vad gör japanerna då? Jo de alla lägger en STOR hög lite här och var i sitt område som ligger där minst en halv dag tills soppbilen har kommit och hämtar upp det...?  Varken fint eller praktist tycker jag, men men de har ju inga papperskorgar i den här stan så vart ska de annars lägga det?
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
Det var allt för denna gång! Imorgon planerar vi att åka till Akihabara!
Nörd-distriktet som många kallar det och go crazy! 
See ya!
 
MVH Victoria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0