Anna i japan

Dag 9 (13/7-2012)

Kl.22:00 - Idag gick inte riktigt som tänkt. Först kämpade jag hela frukosten med att försöka fråga dem om min kompis kanske kunde få sova över här eller om jag kunde få bo på hotel ensam med henne, eftersom det blir väldigt jobbigt för henne att åka tillbaka enda till Tokyo samma dag. Det tog en timme av att försöka få dem att förstå att jag överhuvudtaget försökte få fram en fråga, fastän jag använde mig av lappar igen med stora frågetecken. Tillslut ritade jag bara en flicka som sov mellan lördag och söndag och drog en pil att det var Dominique och DÅ förstod dem. Och de sa ja till det också! Så hela dagen har jag längtat till imorgon och att ha ett litet pyjamasparty. Men biljetterna tog slut så hon kommer inte kunna komma hit längre L Tror min värdfamilj märkte att det gjorde mig lite nere för de kom in till mig och visade massa bilder på när mamman dansat om en geisha. Var lite awkward när jag bläddrade igenom ett album med foton från en dans hon gjort, och hon tog av sig mer och mer kläder på varje bild. Var lite rädd över vad jag skulle behöva se på sista bilden, men som tur var så var hon fullt klädd på sista bilden. Det roligaste var däremot när de översatte på telefonen vad en geisha var, eftersom de inte trodde jag visste, och mannen sa samtidigt som han läste översattningen ”She, proffesional prostitute” och pekade på sin fru XD HAHAHA! Så de är ju verkligen bäst på att göra en glad igen.

Fick åka Shinkansen idag! Och se Kyoto, som inte alls var hur jag tänkt mig. Det var storstadsaktigt. Jag som förväntat mig en gammaldag stad. Och det var skitlånga köer. Vi tog bussen vilket tog världens tid, och det var hur varmt som helst. Så mitt vatten tog slut skitsnabbt, så dem köpte nytt vatten åt mig, vilket tog slut lika snabbt det med. Och kunde ju inte be om mer när de redan köpt åt mig, eller gå och försöka köpa mer för ingen av mina familjer låter mig köpa något själv. Så dagen fortsatte och vi åkte till Kinkaku, vilket är ett guldtehus. Har sett massa bilder på det innan så det var riktigt coolt att få se det på riktigt, fast det var mindre än vad jag trodde att det skulle vara. Sen fortsatte vi åka och hamna åter igen i långa köer. Började få en ordentlig huvudvärk så stängde av mig totalt från all socialkompetens jag hade och bara var tråkig nästan hela dagen. Vilket jag ångrar nu för det var ett jättesött gammalt litet par som följde med mig och misstänker att de trodde att jag hade tråkigt för att jag var så borta. Den lilla gubben i paret var skitgullig och var en sån där riktig ”pepp-farfar” med midjeväska och en påse som man märkte att hans fru gett till honom för det stod ”Clinique” på. Han var hur gullig som helst och alltid glad. I alla fall i början av dagen, i slutet av dagen verkade han nere. Så ångrar verkligen stort nu att jag inte ansträngde mig mer för att vara mer social. Vi åkte i alla fall efter guldtemplet till Tenry-ji templet. Vilket var ett modernt tempel, men med världens häftigaste trädgård. Första trädgården var helt fantastisk med Koi-fiskar simmande i en sjö, och andra var mer utav en skog full av bara bambuträd (tror i alla fall det var bambu). Det var hur häftigt som helst! Det är verkligen ett måste att se för dem som ska till Japan! Efter det åkte vi till något som var en festival, eller iallafall skulle bli en festival. Det stod festivalvagnar på varje gata. Tror det är till Gion festivalen som börjar nu i Kyoto på tisdag. Hoppas jag ska få gå på det!

Och upptäckte ännu nåt coolt med Japan! Om man åker de lite finare vagnarna i spårvagnen, så får man inte gå på förrän stolarna vänt sig åt det hållet man ska åka. COOLISH! Vilken lyx japanerna har det ibland. En konstig grej med japan är däremot att alla verkar vilja sova middag efter att de ätit, såg t.o.m. en tant idag sova i sin stol på en fin restaurang efter att ätit. Det var lite konstigt även för att vara japaner. Och en annan grej jag upptäckt är att japaner VISST håller hand om de är ett par! Har hört att de ska vara väldigt reserverade och inte vilja röra varandra utanför huset. Men nepp, såg massa japaner idag hålla hand, t.o.m. ett lesbiskt par. Så myth busted!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0