Anna i Japan

Dag 7 (11/7-2012) 17:00 - Idag var inte en lika kul dag. Den började väldigt bra med att jag och min värdfamiljsmamma gick en timmes promenad. Första gången jag fått se Japan som inte var från insidan av en bil. Tror hon tog med mig på den promenaden för att jag gick upp för tidigt. Jag skulle nämligen åka till Wakayamas slott idag med min värdfamiljspappa och min blivande värdfamiljspappa, men de hade inte gett mig en tid så klev upp kl.7, gick in i köket som jag alltid gör för att säga God morgon innan jag går och duschar, men köket var tomt. Min värdfamiljsmamma hade inte ens gått upp. Hon som alltid annars är vaken då. Så gick och duscha och när jag kom ut var hon vaken och hade tagit fram frukost. Yay! Så idag var det tvärtom från hur det brukar vara, idag var första timmarna av morgonen fantastisk och resten av dagen jobbig. Skulle tydligen inte iväg till Wakayama förrän på eftermiddagen… jahapp ibland önskar jag verkligen de kunde säga när vi ska iväg innan, eller åtminstone försöka. Vid 10-tiden sen var det dags för mig att flytta från min värdfamilj och bo med en annan. Ska sammanslagt bo hos 4 värdfamiljer så det här blir verkligen inte första flytten. Flyttat till Tannowa nu, så heter i alla fall tågstationen här. Bor med samma styvfamiljspappa som jag till en början tyckte var odräglig, men sen tyckte han var trevlig och rolig bara man lärde känna honom, fast nu är han tillbaka till att nästan vara odräglig. Vi åkte till Wakayama tillsammans, och jag lite sjuk så känner mig lite hängig och trött och orkar inte alls med för mycket stoj, vilket gjorde att jag inte alls orkade med honom som är en glad Osakabo och skrattar åt sina skämt precis hela tiden. Så han är säkert fortfarande trevlig och snäll, men jag är för sjuk för att märka det eller något. Fast är väldigt irriterande att han kör över mig hela tiden och alla som pratar med mig. En kvinna frågade mig om jag ätit mycket japansk mat innan jag kom till Japan, och innan jag hann svara så var han där och sa något i stil med att hon använde för många ord för att jag skulle kunna förstå, jag som inte kan japanska. Förstår att han fått den uppfattningen för jag är verkligen inte bra på att prata japanska, men att förstå är mycket enklare. Han har däremot börjat lyssna lite på mig, fast bara när jag svarar en fråga han ställt, och jag måste oftast säga det rätta svaret minst 5 gånger på både engrish och svenska, och han måste sedan översätta sin fråga till engelska i sin telefon och jag måste svara ännu en gång, innan han accepterar svaret. Så det finns en kommunikation i alla fall, men den är skitjobbig och tar långt tid att avsluta. Jag kan inte heller fråga en motfråga, som typ ”när?” eller ”var?”, för då vänder han sig till en kompis eller sin fru, upprepar det jag sa så skrattar de åt det. Så det här kommer bli 5 riktigt förjävliga dagar. Hur som helst, förlåt att jag klagar så mycket, men saknar mig gamla värdfamilj där någon faktiskt försökte prata med mig. I Wakayama åkte vi och såg mer tempel, börjar bli lite trött på tempel nu eftersom alla ser i stort sett likadana ut. De här var visserligen lite annorlunda. Det första templet var fullt av dockor och små statyer som inte var buddhiststatyer, det var ganska coolt samtidigt som det var lite creepy. Det andra templet hade den största Buddhan i Japan, tror jag att guiden sa. Hon sa i alla fall ”Buddha, Ichiban” (Ichiban=Nr1). Fast den kändes inte alls lika stor som buddhan igår, eller lika mäktig. Den jag såg idag var ny så det var inte alls samma känsla över den. Det finns förresten många coola statyer här i Japan, för det mesta i templena, men såg idag en staty av en gammal kvinna som såg nästan riktig ut utanför en restaurang. Fick förklarat för mig att det var restaurangägarens mormor. Och det var inte ovanligt heller med sådana statyer i Wakayama märkte jag sen. Japanerna är väldigt mycket för att hedra sina förfäder, men det här var något extra tycker jag. Ska tvinga min familj göra en sådan staty av mig när jag dör av att mördarrådjuren hittar mig och mina kex. Efter templena åkte vi till det vi var i Wakayama för; Wakayama slottet. Det var jääääkligt många trappor, det har varit mycket trappor till allt idag så årets träning är nu avklarad. Wohoo! Det slottet var i alla fall ganska renoverat så såg nästan nytt ut, tog bort charmen från det lite men inuti hade de en utställning på gamla fynd de hittat i slottet och från kejsarna som bott där. Det fanns bl.a. massa japanska ansiksrustningar med mustasch!! HAHAHA! Vissa hade t.o.m. pipskägg. När jag går ut i krig mot renarna ska jag också ha en rustning med mustasch och pipskägg. Japan är awesome på alla vis. Det bästa har jag ändå sparat till sist. Jag såg trafiklysen sticka upp ur trädtopparna i en skog när jag var på väg till slottet. Japaner har trafiklysen i skogen. HAHAHAHAHAHAHAHAHA! Only in Japan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0