Anna i Japan

Dag 6 (10/7-2012) 20:00 - Hade en skitkul kväll igår. Ledaren över japanska Lions Club i det här distriktet höll ett fint tal åt mig, förstod inte ett skit eftersom det var på japanska men han gav mig en översättning av det på svenska. Fast blev lite chockad när det stod i slutet av översättningen ”Utan regnperiod i Osaka eller inte, jag känner mig ändå varm och blöt för henne”. Google translate där på lååånga vägar! De måste verkligen sluta använda det programmet. Resten av kvällen gick bra. Sjöng falskt, men tänkte att det gör nog ingen eftersom ingen annan här säkert heller kan sjunga. Sen drog de fram karaoken och ALLA kunde sjunga bra… jäkla japaner som är bra på allt!! De serverade en 5-rätters middag, så var proppfull efter. Japaner äter löjligt mycket, vilket inte är vad jag förväntat mig med tanke på hur små de är. Jag är alltid också den som äter upp sist för på ngoåt magiskt vis stoppar japaner i sig 2 kilo mat på 3 sekunder. Misstänker att de har en ytterligare mun gömd någonstans. Enda logiska förklaringen till det här fenomenet. En sak som irriterade mig under kvällen dock, finns ju alltid något som stör mig, var att borden var uppdelat i två delar, en för de som skulle dricka alkohol och en för dem som skulle köra bil hem och därför inte fick dricka. I bordet där de icke-drickarna fanns satt det bara kvinnor. Och deras män satt i andra bordet och söp sig lite småfulla. Fint med jämnställdhet här. Listade förresten ut i förregår att japaner förstår engrish, alltså japansk engelska. Så kommunikationen har blivit mycket bättre. Hade precis en kort konversation med min värdfamiljs mamma om min dag på hälften japanska och hälften engrish *stolt* OCH jag glömde skriva att igår vid templet i bergen tror jag att jag såg en yakuza!! Eller det var i alla fall en asiat som var helt täckt med en draktatuering. *inte alls fördomsfull*Och min ”tolk” förklarade för mig vid middagen igår också vad det var för ceremonie som hade hållits i templet i bergen igår. De välsigna tydligen amuletten jag fick så att goda andar åkte in i den och kommer nu skydda mig och ge mig rikedom. Yay jag ska bli rik!! Min värdfamiljs far är förresten en fruktansvärd förare. Han åstadkom två av mina tre nära döden upplevelser idag bara på en kort sträcka. Vi körde på en motorväg och plötsligt får han för sig att smsa, så han plockar fram mobilen vilket gör att han inte håller någon vidare koll på att ratten svänger höger och en lastbil är precis bakom oss i den filen. Så den tutar som en galning samtidigt som han slänger bort mobilen och fortsätter med att köra. SCARY!! Och sen råkar han också svänga fel när vi ska åka av motorvägen, så han svänger in för tidigt, inser sitt misstag, och backar ut igen till motorvägen där bilarna kör i full fart. INTE OK! Vi kom i alla fall fram tillslut till en av våra destinationer. Idag skulle vi nämligen till Nara och besöka tre av de största buddhisttemplena där. Vi hade plockat upp mannen från min nya värdfamilj jag ska till imorgon och en annan lite tråkig gubbe som inte sa så mycket. Så var omringad av tre män och inga kvinnor. Jag förstod såklart inte ett skit de sa eftersom män är svårare att förstå än kvinnor tycker jag, och de förstod inte vad jag sa. Eller de valde snarare att inte lyssna på vad jag sa, eller så skrattade de bara när jag sa något på japanska. Hårt slag på självkänslan där. Så idag tog det 3h innan jag började tycka att inte allting var ett helvete. Sov dåligt i natt då jag hostade nästan hela natten, så det var också en faktor i att det tog så långt tid för mig att gilla läget. Men hade i alla fall skitkul på de här templena, är ju världens historianörd och de köpte engelsköversatta guideböcker åt mig om stället och statyerna på varje plats så jag gottade mig i japansk historia. Som för övrigt är hur coolt som helst. Japan har ju funnits lite längre än Sverige och USA, så de har hur mycket historia som helst. Idag gjorde mig lite intresserad av att bli arkeolog igen. Var min dröm förut, men efter att ha tagit en arkeologikurs i Sverige insåg jag att bara tiden fram till att vi slutade vara apor var intressant, resten av Sveriges historia är tråååk. I alla fall ur ett arkeologiskt perspektiv, men om jag pluggade arkeologi i Japan skulle jag ha tusen gånger mer att gräva fram och dubbelt så mycket mer intressant historia att gotta mig i. Kanske inte borde överge den drömmen än. Fast i och för sig ska min amulett göra mig rik så kommer ju inte behöva jobba mycket längre till. Första templet vi besökte var det största; Horyuji templet. Det var verkligen ett skitstort tempelområde som tog oss hela förmiddagen att gå igenom. Sen efter det åkte vi till Yakushiji templet. Där fick jag se bl.a. en sten med inristning av fotavtryck av buddha. Innan den antika Grekland influerade buddhismen i Indien med att de skulle tillbe en figurliknande bild av Buddha, så tillbad de nämligen honom bara genom ett fotavtryck av honom. Så det var coolt att se ett originalfynd av hur det såg ut innan Grekland kom och införde sakyamuni buddhan. Fast fick inte ta några foton där stenen låg vilket var lite synd. Tredje templet var det coolaste, men det var också där jag upplevde min tredje nära-döden upplevelse. Templet har massa tama rådjur som betar inne i tempelområdet, och som turist kan man köpa små kexliknande grejer åt dem. Min värdfamilj tyckte det skulle vara kul för mig att mata dem så de köpte ett paket åt mig och gav mig det. Så matade en litet rådjur med det, och sen blev det två söta små rådjur. Helt plötsligt kommer en flock emot mig och jag börjar självklart springa åt andra hållet. Vilket rådjuren tydligen inte uppskattades för dem började bita mig och försöka äta upp min klänning istället. Min värdfamiljpappa räddade mig genom att ta kexen och slänga iväg dem. Annars hade jag antagligen blivit rådjursmat. Hade inte blivit en fin titel på gravstenen. Så kommer aldrig ha dåligt samvete om jag äter rådjur igen, för nu vet jag, de är ONDA! Hoppas nu däremot på att jag fått superkrafter eller något, precis som Spiderman fick när han blev biten av en spindel. Om det dyker upp en Renkvinnan så vet ni att det är jag. Hur som helst, tillbaka till historien. Sista templet var coolast för att det hade en skitstor Buddha i sig. Inga foton i världen kan visa på hur mäktig den kändes när man såg den. Så om ni är i Japan någon gång, åk till Todajitemplet! Det har rådjur och stora buddhor, finns inte ett bättre tempel än det. Så min dag har varit awesome, enda jobbiga idag förutom morgonen var att de alltid skulle betala för allt åt mig och de köpte massa presenter åt mig hela tiden på varje ställe vi var. Så fort jag tar fram pengar för att betala något säger de genast åt mig att lägga tillbaka dem. Känns jätte jobbigt att inte ha behövt betala för något på hela veckan. Har inte gjort av med ett enda öre sen jag kom hit. Eller jo idag när de tre männen gick på toaletten smet jag in på en liten affär och köpte något snabbt som present till några vänner hemma i Sverige. Så har gjort av med sammanlagt 1000 yen (vilket är runt 83 kr) sen jag kom hit. Känns skitjobbigt för vi har gjort aktiviteter för över 1000 kr den här veckan. Men ska inte avsluta dagen nu med att klaga. Kan berätta något positivt om Japan. Det är skitcool arkitektur här, för i förorten där jag bland annat bor med min nuvarande värdfamilj är det blandat med nya och traditionella hus. De nya ser precis ut som i Sverige, medan de traditionella har ett sådant där gupptak som är till för att demoner inte ska kunna komma in. I Sverige skulle det här aldrig få förekomma att man blandade hustyper så här. Min gamla granne fick i alla fall många klagomål när hon målade huset svart, medan alla andra hus i området är grått, gult eller grönt. Så det passade liksom inte in. Tänk vad som då skulle hända om vi försökte bygga ett medeltida hus ute i förorten i Sverige. Det skulle göra att huset skilde sig ännu mer från kvarterets andra hus och de skulle antagligen inte ens få bygglov till det. Så därför är Japan awesome. Man kan uppleva traditionella Japan och moderna Japan på en och samma gata. Här är ett dåligt bildexempel. Det syns inte så tydligt eftersom båda husen är gamla, men den ena är mer traditionell än den andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0